Nu 5% extra rabatt på ALLA soffor med koden "Soffa". Se alla Soffor här!

 

Leveranstid på våra sängar
 

Vår leveranstid är upp till 6 veckor, dock kan leverans av färdigtillverkad säng med fördel infalla tidigare än denna period – ibland kan det handla om enbart några få veckor, men per standard kan vi ej med säkerhet garantera att ni mottager er säng innan 6 veckor har förlöpt. Därav, för er och vår skull, har vi fastställt 6 veckors-regeln.

I vissa fall kan det dessvärre också bli eventuella förseningar. Upplever ni dröjsmål så är ni varmt välkomna att kontakta oss för att vi på bästa sätt ska lösa situationen och tillgodose era behov.  

När er säng är redo att transporteras till er blir ni kontaktade av respektive transportbolag, där ni kommer överens om vilken dag sängen skall bli levererad.

Bor ni inom närområdet där sängen tillverkas så kontaktas ni per standard senast en dag innan leverans infaller och bokar tid – om nästkommande dag efter slutförd tillverkning ej passar för mottagande av er säng, så bokar vi in en annan dag.

Observera och vänligen notera att vi ej har möjlighet att planera in dag för leverans innan er säng är färdigtillverkad i fabrik, och redo att transporteras, samt med reservation för att vi ej kan garantera ett specifikt datum i förväg - överenskommelse om tid för leverans sker mellan transportbolag er, som presenterar en rad olika tillfällen när sängen kan levereras.

 

Leverans utrikes (utanför Sverige)
 

Om önskemål finns att säng skall levereras utomlands så gäller ej standardfraktkostnad för säng, utan kostnad för detta blir då förpliktigad kund. Fraktkostnad varierar då i detta fall beroende på plats. Självfallet står vi till tjänst för att estimera fraktkostnad för destination.

 

På vårt dotterbolag SwedishHome.eu kan du beställa sängar till Danmark och Finland utan att betala frakt från Sverige.
 

Om ni befinner er i antingen grannländerna Finland eller Danmark - eller vill beställa en säng dit - så är ni varmt välkommen att besöka vårt dotterbolag, SwedishHome.eu.

Där hittar ni samma urval av sängar, med samma pålitliga kvalitet till förmånliga priser - utan att ni behöver stå för extra fraktpålägg/tillägg som när er säng beställs från Sverige.
 



14 dagars öppet köp – så fungerar det
 

Av ni av något skäl inte är nöjd med er säng så kan ni utnyttja ångerrätt, senast 14 dagar efter ni har mottagit er säng, förutsatt at ni EJ har använt eller prövat säng.


Vänligen observera: 14 dagars ångerrätt efter mottagande av säng gäller endast på sängar som erbjuder omgående leverans - EJ sängar som är tillverkade utefter en beställning har lagts; dessa sängar har upp till 6 veckors leveranstid, och erbjuder 14 dagars ångerrätt endast från och med det datum då ni har lagt er beställning (ej 14 dagar från och med det datum ni har mottagit er säng).

Skälet till detta är att säng som tillverkas utefter beställning, infaller i produktion efter att 14 dagar har förlöpt från och med beställningstillfälle. Detta betyder att ni har möjlighet att nyttja er ångerrätt, upp till den tidpunkt då sängen börjar tillverkas (på grund av att beställningstillverkade sängar har fler individuella tillval) medan sängar som levereras omgående erbjuder 14 dagar ångerrätt från och med det tillfälle som ni har mottagit er säng.  

I korthet:

Sängar med omgående leverans har 14 dagars ångerrätt efter det datum ni har mottagit er säng.

Sängar med upp till 6 veckors leveranstid (tillverkas efter beställning) har 14 dagars ångerrätt efter det datum ni har lagt er beställning.
 

Vill ni ångra ert köp skall ni då kontakta oss per telefon eller mejl, och tala om att ni vill utnyttja ångerrätt.

Om ni ej föredrar att använda ovanstående metoder (telefon eller mejl), så finns standardblankett för utövande av ångerrätt från Konsumentverket - ni finner denna på www.konsumentverket.se

Vänligen notera: för att ångerrätt skall vara giltig så måste varor/produkt vara i ursprungligt skick, ej använd eller prövad och vara väl förpackad i originalemballage samt paketering – alltså i samma skick som när varor/produkt levererades. Detta för att den ej skall skadas under transport - inträffar skador under retur av detta skäl så kan värdeminskning förekomma, och således resultera i avdrag av återbetalning till er.

Vi ber om förståelse för detta. Ni kan läsa mer om detta i våra köpvillkor.

 


 

Reklamation av sängar – så här gör ni
 

Först och främst: Om ni ser att paket är skadat, så signera EJ mottagandet från fraktfirman/chaufför, men ta emot sängen.

För att vi enklast skall kunna behandla er reklamation ber vi er kontakta oss först och främst på mejl, på [email protected], där ni förser oss med uppgifter och information – detta underlättar avsevärt för oss när vi administrerar er reklamation.

Vänligen uppge då följande uppgifter:

 

-Ditt ordernummer (ni finner detta i er orderbekräftelse)

-En tydlig beskrivning av problemet

-Bilder som visar defekten/defekterna

-Bilder på emballage vid transportskada


Se också paragraf "Service av säng" längst ned på denna sida för information om reklamation vid djup sättning på säng.

 


 

Om ni önskar senarelägga er order
 

Om ni önskar er säng levererad vid en period senare än inom 6 veckor, så är detta möjligt - dock max 90 dagar från tillfället då orderna läggs.

Då ber vi er vänligen att kontakta oss på mejl, [email protected], eller på telefon 0390-10088. Alternativt kan ni förmedla önskan om senare leverans genom att skriva detta i meddelandefältet, när ni lägger er order på vår hemsida.

 


 

Har ni ett showroom?
 

HusOchHemma har ett showroom i Eskilstuna. Vänligen notera att vi endast finns som kontor i Gränna.

 

Adress till vårt showroom:

Folkestaleden 40

63510 Eskilstuna

Telefonnummer (showroom Eskilstuna):

016-400 6060

 

Öppettider:

Mån - Fre: 10.00-19.00

Lördag: 10.00-16.00

Söndag: 11.00-16.00

I vårt showroom i Eskilstuna kan ni se ett stort urval av våra produkter, provligga i våra sängar, få vägledning och köpråd av vår kunniga och hjälpsamma personalstyrka, samt även lägga beställningar och köpa varor.

 


 

Viktigt att tänka på när ni först tar emot er säng
 

Kontrollera alltid paketet vid leverans. Om ni upptäcker skada på paket skall ni göra följande:

- EJ signera/godkänna leveransen, men ta emot säng (således utan att signera).

- Vänd er sedan vid första tillfälle till oss på mejl [email protected], eller på telefon 0390-10088.

 

Mottag alltid paket om det är skadat, men godkänn/signera ej
 

Följ dessa steg om ni upptäcker skada:

- Ni skall ej signera/godkänna paket - informera istället chaufför som har levererat paketet att det är skadat, så hen kan notera detta (chaufför rapporterar sedan detta till leverantör).

- Chaufför skall också om möjligt fota/dokumentera skada (är chaufför ej är informerad är reklamation inte möjligt hos transportbolag).

- Slutligen, kontakta oss på HusOchHemma då vi måste bli informerade om detta.

 

Leverans till dörr – tänk på detta
 

Vi ber er se regler i ovanstående paragrafer först och främst, men för att det skall vara möjligt att följa dessa steg/regler, måste ni vara hemma vid mottagande av leverans.

Om ni kommer överens med chaufför att ta emot vara utan att vara på plats, så skall ni vara medveten om att detta görs på egen risk.

 


 

Vilken hårdhet ska jag välja?
 

Att välja hårdhet beror stort på bland annat era individuella behov och faktorer, kroppsform, vikt och preferens - således finns det dessvärre inget enkelt svar. Men i följande paragrafer finner ni dock råd och tips – det vill säga riktlinjer - som kan vägleda er i val av hårdhet.

Vi hänvisar först och främst till vår sektion som heter Sängguiden – där finner ni råd om hårdhet och vad man skall i regel tänka på, och vad som kan fungera för en större, generell grupp av sängägare.

Att välja en hårdhet som lämpar sig för just er så handlar det inte enbart om komfort och kroppshälsa – även om detta må vara en prioritet – men även om sängens hälsa och livslängd; rätt vald hårdhet betyder att sängen har bästa möjliga förutsättningar för att hålla så länge som möjligt.  

 


 

Kan jag välja egen gavel, tyg och sängben till min säng?
 

På respektive sängs produktsida ser ni vilka sängmodeller som har valalternativ, som ni enkelt väljer själv innan ni lägger er order.

Har ni speciella önskemål som ni ej kan kombinera i vald sängmodell är ni välkommen att kontakta vår kundsupport på telefonnummer 0390-10088, eller på mejl [email protected] så skall vi göra vårt bästa för att tillgodose era behov.

Vänligen observera: Sänggavel är fristående - ej fastmonterad i säng. Önskas sänggavel fastmonterad i sängen, så ber vi er att innan ni lägger er beställning, kontakta kundsupport (på telefonnummer: 0390-10088, eller på mejl: 
[email protected]) för kostnadsförslag som avser detta. 
 


 

Om ni känner att ni har valt fel hårdhet på er säng
 

Vår ”Sov Gott”-garanti innebär att om ni upplever er säng vara för hård eller för mjuk, så byter vi hårdhet på er säng - förutsatt att Sov Gott-garantin ej har förfallit: tidigast 30 dagar efter mottagande av säng kan ni utnyttja Sov Gott-garanti, och senast 60 dagar efter mottagande av säng).

 

Nedan finner ni fullständiga villkor för Sov Gott-garanti:


Sov Gott-Garantin gäller enbart vid ett tillfälle och den kan utnyttjas från den 30:e dagen efter leveransdatumet upp till den 60e:e dagen efter leveransdatumet, därefter upphör Sov Gott-Garantin och hårdhetsbytet kostar fr. 1995kr inkl. frakt.

  • Sov Gott-Garantin gäller under förutsättning att:
  • Kunden har köpt en komplett säng ur vårt ordinarie sortiment
  • Sängen är hel och ren
  • Kunden själv ombesörjer frakten av sängen som ligger på 2495:-. Storlekar upp till 140×200 kostar 1995:- i frakt.
  • Kunden kan uppvisa giltigt kvitto och garantibevis.

     

Sov gott garantin och frakten kan beställas via länken nedan, observera att ni måste i meddelandefältet i kassan ange vilken hårdhet ni vill byta till samt vilket ordernr det gäller:

https://www.husochhemma.se/hem-tradgard/sangar/frakt-for-hardhetsbyte/

 

Observera! Måttanpassade sängar och sängar med tillval anses som specialbeställningar och omfattas inte av Sov Gott-Garantin.

Sov Gott-Garantin gäller inte på modellerna Queen Crown, Wind och Julia ställbar.


 




Ge din kropp tid att vänja sig vid er nya säng
 

 

Det tar tid för din kropp att anpassa sig efter en ny säng – vi rekommenderar att ni avvaktar tills ni använt er säng under en period på en månad innan ni bedömer sängen vara för hård eller för mjuk.

 

 

Varsin motor på ställbara sängar
 

Sängen drivs av 2 motorer – 1 styck på vänster sida, respektive 1 styck på höger sida – som kontrolleras enkelt och bekvämt med en trådlös fjärrkontroll. Både sängens nedre parti och övre parti är justerbara.

Vi använder oss av TD5-motorer på samtliga ställbara sängar.

 


 

Om du tidigare köpt en säng av oss och nu vill beställa gavel i samma tyg
 

Detta tillhandahåller vi gladeligen - ni hittar ett urval gavlar på HusOchHemma som ni kan köpa separat, eller så kan ni ringa oss på telefonnummer 0390-10088 för vidare rådgivning.

Vänligen observera! Vid tillverkning av komplett säng används alltid tyg från samma tygrulle för att utesluta nyansskiftningar – om ni beställer en gavel i efterhand kan därför viss eventuell nyansskillnad förekomma, mellan er nya gavel och er tidigare inhandlade säng.

 




Service av säng

Vad är en sättning?

När ni inhandlar en ny säng så har den inte utsatts för någon belastning ännu, vilket betyder att efter en viss tid kommer sättning att uppstå - det vill säga att mellanmadrassen kommer att sjunka en aning.

Men detta är något som anses helt normalt, och bör förekomma i viss grad för att sängen vara följsam för din kropp. Detta betyder dock också att din säng kan till en början kännas mindre följsam. Det tar i regel minst 6 veckor för att er säng således skall vänja sig vid dig, likaså som ni skall vänja er vid denna

Din säng bör ha en sättning på ett djup ner till 3 centimeter, inom vad man kan förvänta sig. Om din sättning är djupare/större än så efter denna tid, bör du kontakta oss.
 

Val av hårdhet - för att undvika större sättningar

När val av hårdhet görs är det viktigt att ni väljer en hårdhet på sängen som ger adekvat stöd för bäddmadrassen.

Är valet av hårdhet för mjuk så får inte bäddmadrassen tillräckligt stöd underifrån; detta gör att större sättningar bildas och livslängden av bäddmadrass samt resårmadrass förkortas.

 

Av detta skäl så är rätt val av hårdhet väldigt viktigt, inte bara för att undvika onödigt slitage av bäddmadrass, men också för att undvika kroppssmärtor.

 

Sättningar

Upplever ni att det har bildats en grop i bäddmadrassen skall ni vid första skedet vända bäddmadrassen uppochner, samt resårmadrassen (mellanmadrassen) likaså uppochner.

Detta för att jämna ut trycket över hela sängen.



Vänd på bäddmadrass för att få bästa möjliga sättning

Bäddmadrassen bör ni vända på minst 1 gång i månaden. Detta för att jämna ut trycket över madrassen.

 

Resårmadrassen bör vändas cirka vad fjärde månad, för en jämnare tryckfördelning.

 

Reklamation vi fall av sättningar

Vid en reklamation av sättningar (gropar) i sängen som är djupare än ner till 3 centimeter (se följande paragraf för mer information om denna regel), så behöver ni skicka in bilder på sängen - detta för att vi skall kunna göra en bedömning.


Vänligen följ dessa anvisningar:

- Bilderna skall vara tagna på sängen utan sängkläder, både med och utan bäddmadrass.

 

- För att vi tydligt ska se sättningen (gropen), så behöver ni placera ett rakt föremål tvärsöver sängen (till exempel en gardinstång eller ett kvastskaft).

- Det raka föremålet skall vara placerat tvärsöver sängen när bäddmadrassen är placerad på sängen - samt när ni har tagit bort bäddmadrassen och det raka föremålet ligger direkt på resårmadrassen (mellanmadrassen). Ta sedan bilder.
 

- Mät därefter med en tumstock, eller linjal, från det raka föremålets underkant i nedåtriktning tills tumstock når madrassen; detta för att vi skall kunna avgöra djupet på sättningen. Ta sedan bilder.





* Observera! Ovanstående bild är endast avsedd som illustration av hur man mäter sättning - sättningar som förekommer i verkligheten kan variera i bredd, storlek och djup.

 


En säng anses normalt sjunka ner till 3 centimeter

Är sättningen mindre än 3 centimeter, så är det en ej godkänd reklamation.

Är sättningen mer/djupare än 3 centimeter är det en godkänd reklamation.
 

Vänligen observera: Är en sättning mer/djupare än 3 centimeter, så kan detta bero på att hårdhetsvalet är fel, och ni kan då behöva göra ett hårdhetsbyte på sängen, till en fastare hårdhet.

Produkter
Övrigt

To top